Maarten Bel zal op zondag 7 november van 12-17 uur performances in en rond zijn Bierblik geven. Toegang voor iedereen gratis, van harte welkom!

----

Maarten Bel will give performances in and around his beer can on Sunday 7 November from 12-5 pm. Free entry for everyone, welcome!

Ter ere van het heuglijke feit dat het Vondelpark 25 jaar Rijksmonument is, blijven de werken Mozes van Atelier van Lieshout en Bierblik van Vondel Kabouter Maarten Bel- voor KadS 2021- staan t/m 3 december 2021.

Maarten Bel zal op zondag 7 november van 12-17 uur performances in en rond zijn Bierblik geven.
De toegang is gratis, iedereen is van harte welkom!

----

In honor that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the works Moses by Atelier van Lieshout and Bierbliek by Vondel Kabouter Maarten Bel- for KadS 2021- will remain until December 3, 2021.

Maarten Bel will give performances in and around his beer can on Sunday 7 November from 12-5 pm. Free entry, everyone is welcome!

Atelier van Lieshout (NL) MOSES, 2021

sculpture,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Moses' by Atelier van Lieshout - for KadS 2021 - will remain on display until November 30, 2021.

Atelier Van Lieshout’s sculptures always start with the sketches Joep van Lieshout makes hundreds of every month. Over the past six years, a rhino increasingly kept cropping up. Van Lieshout saw himself in it. He also only has two modes: rest and contemplation or relentless forward motion.
The sculpture he subsequently created of a giant rhino with a labyrinthine structure drilled into it ended up in his studio due to the Covid-19 pandemic and the postponement of KadS. Van Lieshout used the lockdown to turn out dozens of sculptures at high speed, often with Christian themes. The descents from the cross and the last supper depict and comment on the values of human existence that were so constrained by the virus.
Surrounded by religious iconography Van Lieshout suddenly realised: that rhino is the place for Moses, the prophet who led the Jews to the promised land and received God’s ten commandments on Mount Sinai. He fitted the sculpture with a heavy, armoured door that locks from the inside so you can hide in the belly of the beast. Once rejuvenated, you can come storming out with your own version of the stone tablets.
However, the sculpture isn’t just for solo use. It provides room for four or five people. Metal rings on the wall suggest hedonistic rituals could take place. The sculpture’s bronze appearance reinforces the impression of it being an idol. Typical for Atelier Van Lieshout’s tendency to be ambiguous, the rhino is an armoured warrior and a sacrificial animal in one. An incubator for high ideals and a breeding ground for the most base instincts.

Atelier Van Lieshout, the studio founded by Joep van Lieshout (1963) in 1995, operates on the intersection of art, design and architecture. His work can be found in museum collections around the world. Joep Van Lieshout has won various prizes including the Charlotte Köhler Prijs [young talent prize] and the Kurt Schwitters Award.

----------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Mozes' van Atelier van Lieshout - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

De beelden van Atelier Van Lieshout beginnen altijd met de schetsen waarvan Joep van Lieshout er iedere maand honderden maakt. De afgelopen zes jaar dook tussen de tekeningen steeds vaker een neushoorn op. Van Lieshout herkende zichzelf erin. Ook hij heeft maar twee standen: rust en contemplatie of onvermoeibaar doordenderen.
Het beeld dat hij vervolgens maakte, een reusachtige neushoorn waar hij een labyrintachtige structuur in boorde, belandde door het uitbreken van de coronapandemie en het uitstellen van KadS in zijn atelier. Van Lieshout gebruikte de lockdown om in koortsachtig tempo tientallen sculpturen te produceren, vaak met christelijke thematiek. De kruisafnames en weergaves van het laatste avondmaal zijn een verbeelding van en commentaar op de waarden van het menselijke bestaan, dat door de virusuitbraak zo aan banden was gelegd.
Omringd door religieuze beeldtaal wist Van Lieshout plots: die neushoorn is de plek voor Mozes, de profeet die de Joden naar het beloofde land leidde en op de berg Sinaï de tien geboden van God ontving. Hij voorzag het beeld van een zware pantserdeur die van binnenuit afsluitbaar is zodat je je in de neushoornbuik kan terugtrekken. Eenmaal weer opgeladen kom je naar buiten gestormd met je eigen versie van de stenen tafelen.
Maar het beeld is niet alleen voor solistisch gebruik. Het biedt plaats aan vier, vijf personen. Metalen ringen aan de wand suggereren de hedonistische rituelen die hier kunnen plaatsvinden. Het bronskleurig materiaal waar het sculptuur van gemaakt is, versterkt de indruk van een afgodsbeeld. Typerend voor Atelier Van Lieshouts hang naar ambiguïteit is de neushoorn gepantserde krijger en offerdier ineen. Het is een incubator voor hooggestemde idealen en een broeinest voor de meest basale instincten.

Atelier Van Lieshout is de in 1995 opgerichte studio van Joep van Lieshout (1963). Van Lieshout opereert op de grens van kunst, design en architectuur. Zijn werk is opgenomen in museumcollecties wereldwijd. Hij won diverse prijzen, waaronder de Charlotte Köhler Prijs en Kurt Schwitters Award.

Atelier van Lieshout (NL) MOSES, 2021

sculpture,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Moses' by Atelier van Lieshout - for KadS 2021 - will remain on display until November 30, 2021.

Atelier Van Lieshout’s sculptures always start with the sketches Joep van Lieshout makes hundreds of every month. Over the past six years, a rhino increasingly kept cropping up. Van Lieshout saw himself in it. He also only has two modes: rest and contemplation or relentless forward motion.
The sculpture he subsequently created of a giant rhino with a labyrinthine structure drilled into it ended up in his studio due to the Covid-19 pandemic and the postponement of KadS. Van Lieshout used the lockdown to turn out dozens of sculptures at high speed, often with Christian themes. The descents from the cross and the last supper depict and comment on the values of human existence that were so constrained by the virus.
Surrounded by religious iconography Van Lieshout suddenly realised: that rhino is the place for Moses, the prophet who led the Jews to the promised land and received God’s ten commandments on Mount Sinai. He fitted the sculpture with a heavy, armoured door that locks from the inside so you can hide in the belly of the beast. Once rejuvenated, you can come storming out with your own version of the stone tablets.
However, the sculpture isn’t just for solo use. It provides room for four or five people. Metal rings on the wall suggest hedonistic rituals could take place. The sculpture’s bronze appearance reinforces the impression of it being an idol. Typical for Atelier Van Lieshout’s tendency to be ambiguous, the rhino is an armoured warrior and a sacrificial animal in one. An incubator for high ideals and a breeding ground for the most base instincts.

Atelier Van Lieshout, the studio founded by Joep van Lieshout (1963) in 1995, operates on the intersection of art, design and architecture. His work can be found in museum collections around the world. Joep Van Lieshout has won various prizes including the Charlotte Köhler Prijs [young talent prize] and the Kurt Schwitters Award.

----------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Mozes' van Atelier van Lieshout - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

De beelden van Atelier Van Lieshout beginnen altijd met de schetsen waarvan Joep van Lieshout er iedere maand honderden maakt. De afgelopen zes jaar dook tussen de tekeningen steeds vaker een neushoorn op. Van Lieshout herkende zichzelf erin. Ook hij heeft maar twee standen: rust en contemplatie of onvermoeibaar doordenderen.
Het beeld dat hij vervolgens maakte, een reusachtige neushoorn waar hij een labyrintachtige structuur in boorde, belandde door het uitbreken van de coronapandemie en het uitstellen van KadS in zijn atelier. Van Lieshout gebruikte de lockdown om in koortsachtig tempo tientallen sculpturen te produceren, vaak met christelijke thematiek. De kruisafnames en weergaves van het laatste avondmaal zijn een verbeelding van en commentaar op de waarden van het menselijke bestaan, dat door de virusuitbraak zo aan banden was gelegd.
Omringd door religieuze beeldtaal wist Van Lieshout plots: die neushoorn is de plek voor Mozes, de profeet die de Joden naar het beloofde land leidde en op de berg Sinaï de tien geboden van God ontving. Hij voorzag het beeld van een zware pantserdeur die van binnenuit afsluitbaar is zodat je je in de neushoornbuik kan terugtrekken. Eenmaal weer opgeladen kom je naar buiten gestormd met je eigen versie van de stenen tafelen.
Maar het beeld is niet alleen voor solistisch gebruik. Het biedt plaats aan vier, vijf personen. Metalen ringen aan de wand suggereren de hedonistische rituelen die hier kunnen plaatsvinden. Het bronskleurig materiaal waar het sculptuur van gemaakt is, versterkt de indruk van een afgodsbeeld. Typerend voor Atelier Van Lieshouts hang naar ambiguïteit is de neushoorn gepantserde krijger en offerdier ineen. Het is een incubator voor hooggestemde idealen en een broeinest voor de meest basale instincten.

Atelier Van Lieshout is de in 1995 opgerichte studio van Joep van Lieshout (1963). Van Lieshout opereert op de grens van kunst, design en architectuur. Zijn werk is opgenomen in museumcollecties wereldwijd. Hij won diverse prijzen, waaronder de Charlotte Köhler Prijs en Kurt Schwitters Award.

Atelier van Lieshout (NL) MOSES, 2021

sculpture,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Moses' by Atelier van Lieshout - for KadS 2021 - will remain on display until November 30, 2021.

Atelier Van Lieshout’s sculptures always start with the sketches Joep van Lieshout makes hundreds of every month. Over the past six years, a rhino increasingly kept cropping up. Van Lieshout saw himself in it. He also only has two modes: rest and contemplation or relentless forward motion.
The sculpture he subsequently created of a giant rhino with a labyrinthine structure drilled into it ended up in his studio due to the Covid-19 pandemic and the postponement of KadS. Van Lieshout used the lockdown to turn out dozens of sculptures at high speed, often with Christian themes. The descents from the cross and the last supper depict and comment on the values of human existence that were so constrained by the virus.
Surrounded by religious iconography Van Lieshout suddenly realised: that rhino is the place for Moses, the prophet who led the Jews to the promised land and received God’s ten commandments on Mount Sinai. He fitted the sculpture with a heavy, armoured door that locks from the inside so you can hide in the belly of the beast. Once rejuvenated, you can come storming out with your own version of the stone tablets.
However, the sculpture isn’t just for solo use. It provides room for four or five people. Metal rings on the wall suggest hedonistic rituals could take place. The sculpture’s bronze appearance reinforces the impression of it being an idol. Typical for Atelier Van Lieshout’s tendency to be ambiguous, the rhino is an armoured warrior and a sacrificial animal in one. An incubator for high ideals and a breeding ground for the most base instincts.

Atelier Van Lieshout, the studio founded by Joep van Lieshout (1963) in 1995, operates on the intersection of art, design and architecture. His work can be found in museum collections around the world. Joep Van Lieshout has won various prizes including the Charlotte Köhler Prijs [young talent prize] and the Kurt Schwitters Award.

----------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Mozes' van Atelier van Lieshout - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

De beelden van Atelier Van Lieshout beginnen altijd met de schetsen waarvan Joep van Lieshout er iedere maand honderden maakt. De afgelopen zes jaar dook tussen de tekeningen steeds vaker een neushoorn op. Van Lieshout herkende zichzelf erin. Ook hij heeft maar twee standen: rust en contemplatie of onvermoeibaar doordenderen.
Het beeld dat hij vervolgens maakte, een reusachtige neushoorn waar hij een labyrintachtige structuur in boorde, belandde door het uitbreken van de coronapandemie en het uitstellen van KadS in zijn atelier. Van Lieshout gebruikte de lockdown om in koortsachtig tempo tientallen sculpturen te produceren, vaak met christelijke thematiek. De kruisafnames en weergaves van het laatste avondmaal zijn een verbeelding van en commentaar op de waarden van het menselijke bestaan, dat door de virusuitbraak zo aan banden was gelegd.
Omringd door religieuze beeldtaal wist Van Lieshout plots: die neushoorn is de plek voor Mozes, de profeet die de Joden naar het beloofde land leidde en op de berg Sinaï de tien geboden van God ontving. Hij voorzag het beeld van een zware pantserdeur die van binnenuit afsluitbaar is zodat je je in de neushoornbuik kan terugtrekken. Eenmaal weer opgeladen kom je naar buiten gestormd met je eigen versie van de stenen tafelen.
Maar het beeld is niet alleen voor solistisch gebruik. Het biedt plaats aan vier, vijf personen. Metalen ringen aan de wand suggereren de hedonistische rituelen die hier kunnen plaatsvinden. Het bronskleurig materiaal waar het sculptuur van gemaakt is, versterkt de indruk van een afgodsbeeld. Typerend voor Atelier Van Lieshouts hang naar ambiguïteit is de neushoorn gepantserde krijger en offerdier ineen. Het is een incubator voor hooggestemde idealen en een broeinest voor de meest basale instincten.

Atelier Van Lieshout is de in 1995 opgerichte studio van Joep van Lieshout (1963). Van Lieshout opereert op de grens van kunst, design en architectuur. Zijn werk is opgenomen in museumcollecties wereldwijd. Hij won diverse prijzen, waaronder de Charlotte Köhler Prijs en Kurt Schwitters Award.

Maarten Bel (NL) De Vondelkabouter, 2021

Interventions,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Bierblik by Vondel Kabouter' by Maarten Bel - for KadS 2021 - will remain until November 30, 2021.

As a joke, Maarten Bel asked a garden centre’s information desk whether the gnomes were life size. The staff member replied that they did not know, but would check for him. The unexpected answer to his smart-ass question, made him wonder whether he could re-ignite people’s belief in gnomes. After all, the mythical beings are often the first victims of approaching adulthood and a waning imagination.
At 1.96 metres tall, Bel doesn’t make a very believable gnome. Nevertheless, he will reside in the Vondelpark as Maarten de Vondelkabouter [Maarten the Vondel Gnome] complete with a jolly pointy hat and everything, during KadS 2021. His base will be a gigantic dented beer can marked ‘contents: 33,000 litres’. This is less fairy-tale than a red and white toadstool, yet perfectly suits the capital’s recreational areas.
Bel will invite passers-by to converse. He will also wander around trying to seduce them into activities that always end unexpectedly. For instance, people can search for small pointy hats bearing the contact details of gnomes looking for pen friends. Mushroom soup will be prepared for the park’s homeless. And there will be a street junk finding contest whereby various kinds of litter are awarded points on the basis of their rarity.
Bel views the Vondelpark as his canvas and himself as the weirdo that paints on it. Moreover, he acts as imagination’s ambassador that believing in gnomes is the perfect example of. He hopes to return park visitors to the child-like state in which everything is still possible and nothing too wild as well as one in which an oversized gnome isn’t so weird.

Maarten Bel (1987) studied at the Academie Sint Joost in Breda and the Piet Zwart Instituut in Rotterdam. His practice encompasses performances, TV programmes, publications, videos, animation, installations and educational projects, all of which question the status quo.

------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Bierblik van Vondel Kabouter' door Maarten Bel - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

Bij wijze van grap vroeg Maarten Bel bij de infobalie van een tuincentrum of de tuinkabouters op ware grootte waren. De medewerker zei het niet te weten maar zou het even navragen. Die onverwachte reactie op zijn bijdehante vraag deed hem afvragen of hij het geloof in kabouters nieuw leven kon inblazen. De mythische wezens zijn immers vaak het eerste slachtoffer van de volwassenwording en een afbrokkelende fantasie.
Met zijn 1,96 meter is Bel geen geloofwaardige gnoom. Toch zal hij tijdens KadS 2021 in het Vondelpark bivakkeren als Maarten de Vondelkabouter, met olijke puntmuts en al. Zijn uitvalsbasis is een reusachtig gedeukt bierblikje, met op de zijkant de specificatie ‘inhoud: 33.000 liter’. Dat is minder sprookjesachtig dan een paddenstoel, rood met witte stippen, maar past perfect bij het hoofdstedelijke recreatiegroen.
Bel nodigt voorbijgangers uit voor een gesprekje. Maar hij trekt er ook op uit om hen te verleiden tot activiteiten die altijd net anders verlopen dan verwacht. Zo kan er gezocht worden naar kleine puntmutsjes met de contactgegevens van kabouters die hunkeren naar een penvriend. Er wordt paddenstoelensoep gekookt voor de daklozen in het park. En er kan worden deelgenomen aan competitief jutten, waarbij verschillende typen zwerfvuil op basis van hun zeldzaamheid van punten worden voorzien.
Bel beschouwt het Vondelpark als zijn canvas en zichzelf als de rare kwast die erop schildert. Hij is bovenal een ambassadeur van de verbeelding, waarvan het geloof in kabouters het ultieme voorbeeld is. Hij hoopt parkbezoekers terug te brengen naar de kinderlijke staat waarin alles nog mogelijk is en niets te gek. En waarin een bovenmaatse kobold zo vreemd nog niet is.

Maarten Bel (1987) studeerde aan de academie Sint Joost in Breda en het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Zijn praktijk omvat performances, tv-programma’s, publicaties, video’s en animatie, installaties en educatieve projecten. Constante in die veelheid is het bevragen van de status quo.

Maarten Bel (NL) De Vondelkabouter, 2021

Interventions,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Bierblik by Vondel Kabouter' by Maarten Bel - for KadS 2021 - will remain until November 30, 2021.

As a joke, Maarten Bel asked a garden centre’s information desk whether the gnomes were life size. The staff member replied that they did not know, but would check for him. The unexpected answer to his smart-ass question, made him wonder whether he could re-ignite people’s belief in gnomes. After all, the mythical beings are often the first victims of approaching adulthood and a waning imagination.
At 1.96 metres tall, Bel doesn’t make a very believable gnome. Nevertheless, he will reside in the Vondelpark as Maarten de Vondelkabouter [Maarten the Vondel Gnome] complete with a jolly pointy hat and everything, during KadS 2021. His base will be a gigantic dented beer can marked ‘contents: 33,000 litres’. This is less fairy-tale than a red and white toadstool, yet perfectly suits the capital’s recreational areas.
Bel will invite passers-by to converse. He will also wander around trying to seduce them into activities that always end unexpectedly. For instance, people can search for small pointy hats bearing the contact details of gnomes looking for pen friends. Mushroom soup will be prepared for the park’s homeless. And there will be a street junk finding contest whereby various kinds of litter are awarded points on the basis of their rarity.
Bel views the Vondelpark as his canvas and himself as the weirdo that paints on it. Moreover, he acts as imagination’s ambassador that believing in gnomes is the perfect example of. He hopes to return park visitors to the child-like state in which everything is still possible and nothing too wild as well as one in which an oversized gnome isn’t so weird.

Maarten Bel (1987) studied at the Academie Sint Joost in Breda and the Piet Zwart Instituut in Rotterdam. His practice encompasses performances, TV programmes, publications, videos, animation, installations and educational projects, all of which question the status quo.

------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Bierblik van Vondel Kabouter' door Maarten Bel - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

Bij wijze van grap vroeg Maarten Bel bij de infobalie van een tuincentrum of de tuinkabouters op ware grootte waren. De medewerker zei het niet te weten maar zou het even navragen. Die onverwachte reactie op zijn bijdehante vraag deed hem afvragen of hij het geloof in kabouters nieuw leven kon inblazen. De mythische wezens zijn immers vaak het eerste slachtoffer van de volwassenwording en een afbrokkelende fantasie.
Met zijn 1,96 meter is Bel geen geloofwaardige gnoom. Toch zal hij tijdens KadS 2021 in het Vondelpark bivakkeren als Maarten de Vondelkabouter, met olijke puntmuts en al. Zijn uitvalsbasis is een reusachtig gedeukt bierblikje, met op de zijkant de specificatie ‘inhoud: 33.000 liter’. Dat is minder sprookjesachtig dan een paddenstoel, rood met witte stippen, maar past perfect bij het hoofdstedelijke recreatiegroen.
Bel nodigt voorbijgangers uit voor een gesprekje. Maar hij trekt er ook op uit om hen te verleiden tot activiteiten die altijd net anders verlopen dan verwacht. Zo kan er gezocht worden naar kleine puntmutsjes met de contactgegevens van kabouters die hunkeren naar een penvriend. Er wordt paddenstoelensoep gekookt voor de daklozen in het park. En er kan worden deelgenomen aan competitief jutten, waarbij verschillende typen zwerfvuil op basis van hun zeldzaamheid van punten worden voorzien.
Bel beschouwt het Vondelpark als zijn canvas en zichzelf als de rare kwast die erop schildert. Hij is bovenal een ambassadeur van de verbeelding, waarvan het geloof in kabouters het ultieme voorbeeld is. Hij hoopt parkbezoekers terug te brengen naar de kinderlijke staat waarin alles nog mogelijk is en niets te gek. En waarin een bovenmaatse kobold zo vreemd nog niet is.

Maarten Bel (1987) studeerde aan de academie Sint Joost in Breda en het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Zijn praktijk omvat performances, tv-programma’s, publicaties, video’s en animatie, installaties en educatieve projecten. Constante in die veelheid is het bevragen van de status quo.

Maarten Bel (NL) De Vondelkabouter, 2021

Interventions,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Bierblik by Vondel Kabouter' by Maarten Bel - for KadS 2021 - will remain until November 30, 2021.

As a joke, Maarten Bel asked a garden centre’s information desk whether the gnomes were life size. The staff member replied that they did not know, but would check for him. The unexpected answer to his smart-ass question, made him wonder whether he could re-ignite people’s belief in gnomes. After all, the mythical beings are often the first victims of approaching adulthood and a waning imagination.
At 1.96 metres tall, Bel doesn’t make a very believable gnome. Nevertheless, he will reside in the Vondelpark as Maarten de Vondelkabouter [Maarten the Vondel Gnome] complete with a jolly pointy hat and everything, during KadS 2021. His base will be a gigantic dented beer can marked ‘contents: 33,000 litres’. This is less fairy-tale than a red and white toadstool, yet perfectly suits the capital’s recreational areas.
Bel will invite passers-by to converse. He will also wander around trying to seduce them into activities that always end unexpectedly. For instance, people can search for small pointy hats bearing the contact details of gnomes looking for pen friends. Mushroom soup will be prepared for the park’s homeless. And there will be a street junk finding contest whereby various kinds of litter are awarded points on the basis of their rarity.
Bel views the Vondelpark as his canvas and himself as the weirdo that paints on it. Moreover, he acts as imagination’s ambassador that believing in gnomes is the perfect example of. He hopes to return park visitors to the child-like state in which everything is still possible and nothing too wild as well as one in which an oversized gnome isn’t so weird.

Maarten Bel (1987) studied at the Academie Sint Joost in Breda and the Piet Zwart Instituut in Rotterdam. His practice encompasses performances, TV programmes, publications, videos, animation, installations and educational projects, all of which question the status quo.

------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Bierblik van Vondel Kabouter' door Maarten Bel - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

Bij wijze van grap vroeg Maarten Bel bij de infobalie van een tuincentrum of de tuinkabouters op ware grootte waren. De medewerker zei het niet te weten maar zou het even navragen. Die onverwachte reactie op zijn bijdehante vraag deed hem afvragen of hij het geloof in kabouters nieuw leven kon inblazen. De mythische wezens zijn immers vaak het eerste slachtoffer van de volwassenwording en een afbrokkelende fantasie.
Met zijn 1,96 meter is Bel geen geloofwaardige gnoom. Toch zal hij tijdens KadS 2021 in het Vondelpark bivakkeren als Maarten de Vondelkabouter, met olijke puntmuts en al. Zijn uitvalsbasis is een reusachtig gedeukt bierblikje, met op de zijkant de specificatie ‘inhoud: 33.000 liter’. Dat is minder sprookjesachtig dan een paddenstoel, rood met witte stippen, maar past perfect bij het hoofdstedelijke recreatiegroen.
Bel nodigt voorbijgangers uit voor een gesprekje. Maar hij trekt er ook op uit om hen te verleiden tot activiteiten die altijd net anders verlopen dan verwacht. Zo kan er gezocht worden naar kleine puntmutsjes met de contactgegevens van kabouters die hunkeren naar een penvriend. Er wordt paddenstoelensoep gekookt voor de daklozen in het park. En er kan worden deelgenomen aan competitief jutten, waarbij verschillende typen zwerfvuil op basis van hun zeldzaamheid van punten worden voorzien.
Bel beschouwt het Vondelpark als zijn canvas en zichzelf als de rare kwast die erop schildert. Hij is bovenal een ambassadeur van de verbeelding, waarvan het geloof in kabouters het ultieme voorbeeld is. Hij hoopt parkbezoekers terug te brengen naar de kinderlijke staat waarin alles nog mogelijk is en niets te gek. En waarin een bovenmaatse kobold zo vreemd nog niet is.

Maarten Bel (1987) studeerde aan de academie Sint Joost in Breda en het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Zijn praktijk omvat performances, tv-programma’s, publicaties, video’s en animatie, installaties en educatieve projecten. Constante in die veelheid is het bevragen van de status quo.

Maarten Bel (NL) De Vondelkabouter, 2021

Interventions,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Bierblik by Vondel Kabouter' by Maarten Bel - for KadS 2021 - will remain until November 30, 2021.

As a joke, Maarten Bel asked a garden centre’s information desk whether the gnomes were life size. The staff member replied that they did not know, but would check for him. The unexpected answer to his smart-ass question, made him wonder whether he could re-ignite people’s belief in gnomes. After all, the mythical beings are often the first victims of approaching adulthood and a waning imagination.
At 1.96 metres tall, Bel doesn’t make a very believable gnome. Nevertheless, he will reside in the Vondelpark as Maarten de Vondelkabouter [Maarten the Vondel Gnome] complete with a jolly pointy hat and everything, during KadS 2021. His base will be a gigantic dented beer can marked ‘contents: 33,000 litres’. This is less fairy-tale than a red and white toadstool, yet perfectly suits the capital’s recreational areas.
Bel will invite passers-by to converse. He will also wander around trying to seduce them into activities that always end unexpectedly. For instance, people can search for small pointy hats bearing the contact details of gnomes looking for pen friends. Mushroom soup will be prepared for the park’s homeless. And there will be a street junk finding contest whereby various kinds of litter are awarded points on the basis of their rarity.
Bel views the Vondelpark as his canvas and himself as the weirdo that paints on it. Moreover, he acts as imagination’s ambassador that believing in gnomes is the perfect example of. He hopes to return park visitors to the child-like state in which everything is still possible and nothing too wild as well as one in which an oversized gnome isn’t so weird.

Maarten Bel (1987) studied at the Academie Sint Joost in Breda and the Piet Zwart Instituut in Rotterdam. His practice encompasses performances, TV programmes, publications, videos, animation, installations and educational projects, all of which question the status quo.

------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Bierblik van Vondel Kabouter' door Maarten Bel - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

Bij wijze van grap vroeg Maarten Bel bij de infobalie van een tuincentrum of de tuinkabouters op ware grootte waren. De medewerker zei het niet te weten maar zou het even navragen. Die onverwachte reactie op zijn bijdehante vraag deed hem afvragen of hij het geloof in kabouters nieuw leven kon inblazen. De mythische wezens zijn immers vaak het eerste slachtoffer van de volwassenwording en een afbrokkelende fantasie.
Met zijn 1,96 meter is Bel geen geloofwaardige gnoom. Toch zal hij tijdens KadS 2021 in het Vondelpark bivakkeren als Maarten de Vondelkabouter, met olijke puntmuts en al. Zijn uitvalsbasis is een reusachtig gedeukt bierblikje, met op de zijkant de specificatie ‘inhoud: 33.000 liter’. Dat is minder sprookjesachtig dan een paddenstoel, rood met witte stippen, maar past perfect bij het hoofdstedelijke recreatiegroen.
Bel nodigt voorbijgangers uit voor een gesprekje. Maar hij trekt er ook op uit om hen te verleiden tot activiteiten die altijd net anders verlopen dan verwacht. Zo kan er gezocht worden naar kleine puntmutsjes met de contactgegevens van kabouters die hunkeren naar een penvriend. Er wordt paddenstoelensoep gekookt voor de daklozen in het park. En er kan worden deelgenomen aan competitief jutten, waarbij verschillende typen zwerfvuil op basis van hun zeldzaamheid van punten worden voorzien.
Bel beschouwt het Vondelpark als zijn canvas en zichzelf als de rare kwast die erop schildert. Hij is bovenal een ambassadeur van de verbeelding, waarvan het geloof in kabouters het ultieme voorbeeld is. Hij hoopt parkbezoekers terug te brengen naar de kinderlijke staat waarin alles nog mogelijk is en niets te gek. En waarin een bovenmaatse kobold zo vreemd nog niet is.

Maarten Bel (1987) studeerde aan de academie Sint Joost in Breda en het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Zijn praktijk omvat performances, tv-programma’s, publicaties, video’s en animatie, installaties en educatieve projecten. Constante in die veelheid is het bevragen van de status quo.

Maarten Bel (NL) De Vondelkabouter, 2021

Interventions,
Vondelpark

map

In honor of the joyful fact that the Vondelpark has been a national monument for 25 years, the work 'Bierblik by Vondel Kabouter' by Maarten Bel - for KadS 2021 - will remain until November 30, 2021.

As a joke, Maarten Bel asked a garden centre’s information desk whether the gnomes were life size. The staff member replied that they did not know, but would check for him. The unexpected answer to his smart-ass question, made him wonder whether he could re-ignite people’s belief in gnomes. After all, the mythical beings are often the first victims of approaching adulthood and a waning imagination.
At 1.96 metres tall, Bel doesn’t make a very believable gnome. Nevertheless, he will reside in the Vondelpark as Maarten de Vondelkabouter [Maarten the Vondel Gnome] complete with a jolly pointy hat and everything, during KadS 2021. His base will be a gigantic dented beer can marked ‘contents: 33,000 litres’. This is less fairy-tale than a red and white toadstool, yet perfectly suits the capital’s recreational areas.
Bel will invite passers-by to converse. He will also wander around trying to seduce them into activities that always end unexpectedly. For instance, people can search for small pointy hats bearing the contact details of gnomes looking for pen friends. Mushroom soup will be prepared for the park’s homeless. And there will be a street junk finding contest whereby various kinds of litter are awarded points on the basis of their rarity.
Bel views the Vondelpark as his canvas and himself as the weirdo that paints on it. Moreover, he acts as imagination’s ambassador that believing in gnomes is the perfect example of. He hopes to return park visitors to the child-like state in which everything is still possible and nothing too wild as well as one in which an oversized gnome isn’t so weird.

Maarten Bel (1987) studied at the Academie Sint Joost in Breda and the Piet Zwart Instituut in Rotterdam. His practice encompasses performances, TV programmes, publications, videos, animation, installations and educational projects, all of which question the status quo.

------

Ter ere van het vreugdevolle feit dat het Vondelpark al 25 jaar een rijksmonument is, blijft het werk 'Bierblik van Vondel Kabouter' door Maarten Bel - voor KadS 2021 - staan ​​tot 30 november 2021.

Bij wijze van grap vroeg Maarten Bel bij de infobalie van een tuincentrum of de tuinkabouters op ware grootte waren. De medewerker zei het niet te weten maar zou het even navragen. Die onverwachte reactie op zijn bijdehante vraag deed hem afvragen of hij het geloof in kabouters nieuw leven kon inblazen. De mythische wezens zijn immers vaak het eerste slachtoffer van de volwassenwording en een afbrokkelende fantasie.
Met zijn 1,96 meter is Bel geen geloofwaardige gnoom. Toch zal hij tijdens KadS 2021 in het Vondelpark bivakkeren als Maarten de Vondelkabouter, met olijke puntmuts en al. Zijn uitvalsbasis is een reusachtig gedeukt bierblikje, met op de zijkant de specificatie ‘inhoud: 33.000 liter’. Dat is minder sprookjesachtig dan een paddenstoel, rood met witte stippen, maar past perfect bij het hoofdstedelijke recreatiegroen.
Bel nodigt voorbijgangers uit voor een gesprekje. Maar hij trekt er ook op uit om hen te verleiden tot activiteiten die altijd net anders verlopen dan verwacht. Zo kan er gezocht worden naar kleine puntmutsjes met de contactgegevens van kabouters die hunkeren naar een penvriend. Er wordt paddenstoelensoep gekookt voor de daklozen in het park. En er kan worden deelgenomen aan competitief jutten, waarbij verschillende typen zwerfvuil op basis van hun zeldzaamheid van punten worden voorzien.
Bel beschouwt het Vondelpark als zijn canvas en zichzelf als de rare kwast die erop schildert. Hij is bovenal een ambassadeur van de verbeelding, waarvan het geloof in kabouters het ultieme voorbeeld is. Hij hoopt parkbezoekers terug te brengen naar de kinderlijke staat waarin alles nog mogelijk is en niets te gek. En waarin een bovenmaatse kobold zo vreemd nog niet is.

Maarten Bel (1987) studeerde aan de academie Sint Joost in Breda en het Piet Zwart Instituut in Rotterdam. Zijn praktijk omvat performances, tv-programma’s, publicaties, video’s en animatie, installaties en educatieve projecten. Constante in die veelheid is het bevragen van de status quo.