21.10.2016 20:00
Stedelijk Museum Amsterdam Friday Night
Stedelijk Book Club: Press! Print! Publish!
Museumplein 10
1071 DJ Amsterdam

book preview, presentation by Gerrit Jan de Rook
lecture by Marga van Mechelen about Gibbs´ performances
screening of video performanceDeuxième poème Symboliste, 1979
regular admission

26.10.2016 – 18.12.2016
Gerrit Rietveld Academy Library
and department Beeld & Taal
Exhibition of concrete poetry & jottings
free entrance Mon-Fri 10:00 – 18:00

28.10.2016 – 30.11.2016
OBA Amsterdam
Oosterdokskade 143
1011 DL Amsterdam
Michael Gibbs’ artists’books
Free entrance

3.11.2016 17:00 opening free entrance
4.11, 5.11.2016, 14.11.2016 – 11.12.2016 Mon – Sat 11 am- 6 pm
De Appel arts centre – Locus Solus & Library
Prins Hendrikkade 142
1011 AT Amsterdam

presentation at LocusSolus (basement) and Library (third floor)
with artist’s magazines Kontexts & Artzien
internet magazine Why not Sneeze?
archive material & magazines by contemporaries
and participation in the exhibiton on In-Out Centre (groundfloor)

5.11.2016 20:00 – 24:00
Museumnacht at De Appel arts centre
Rietveld Academy students of the Beeld en Taal department
create interventions with Gibbs’ oeuvre as a starting point
For the Museum night you need a ticket

6.11.2016 – 18.12.2016
Soledad Senlle Art Foundation
Sloterkade 171
1059 EB Amsterdam

Main exhibition with works by Michael Gibbs
concrete and visual poetry, performances, audio, video and photo works

installation by Doyoun Park the rules and results of re-enacting Michael Gibbs’
Add Nauseam, an ongoing performance by Noëlle Cuppens

6.11.2016 Opening Sunday at 3 pm
Speech by Harry Ruhé, fluxus expert and co-publisher Artzien
Performance by Rose Akras Tour de chance avec les mots – 4 pm

19.11.2016 2-4 pm Performance re-enacting Michael Gibbs’ Add Nauseam Noëlle Cuppens

3.12.2016 3pm Raoul Marroquin Small Talk
Screening Gibbs video Open Page, Close Mind

12.12.2016 Guided tour by Gerrit Jan de Rook and Eva Gonggrijp
And Add Nauseam, work in progress by Noëlle Cuppens

18.12.2016 Finissage Sunday with:
Performance by Peter Baren (NL) Blind Date With Michael Gibbs – 4 pm
Add Nauseam, work in progress by Noëlle Cuppens (NL)
Cees de Boer Small Talk, freelance curator and art critic

11.11.2016 17:00 – until late
WG Kunst and Studio Michael Gibbs
M.v.B. Bastiaansestraat 28
2012 RS Amsterdam

De-re-construction (or fuck the alphabet)
an event with performances, installations, food and drinks

Nina Glockner [DE], Mariana Lanari [BR] and Lot Meijers [NL]
back drop, an installation and performance by Ivan Cheng [AU]
at Studio M.G. nr 11

Sound poetry by Gibbs, de Rook, Carrión and Monach
Free entrance

12.11.2016 – 18.12.2016 open daily 12:00 – 18:00
Boekie Woekie Artists bookstore
Berenstraat 16
1016 GH Amsterdam

Semaphore, installation by David Gibbs [IL]
with early poetry and memoirs read by artist-friends
Free entrance

Festival toont erfenis van alleskunner Michael Gibbs

Het Parool / Edo Dijksterhuis

Michael Gibbs (1949-2009) was visueel dichter, fotograaf, uitgever performancekunstenaar en internetpionier. Hij
stond midden in de Amsterdamse kunstwereld van de jaren zeventig en tachtig. Een festival laat zien hoe actueel zijn nalatenschap is.

Het atelier van de Brit Michael Gibbs is gevuld met woorden. Ze staan in agenda's en schetsboeken, op blocnotes, losse vellen en enveloppen. Ze vormen gedachten of losse ideeën, soms aan gevuld met een tekening. De vroegste schrijfsels dateren van 1967, als de schrijver pas achttien is en veel hoofdletters en uitroep tekens gebruikt. De meest recente zijn van vlak voor Gibbs' dood, zeven jaar geleden.
Al die woorden liggen nu netjes uitgestald op tafels. Maar Eva Gonggrijp, zijn weduwe en beheerder van het archief, wist lang niet wat ze met al die dozen papier aan moest. "Het was één grote puzzel, waarin de verbanden niet altijd makkelijk te vinden zijn." Ze kreeg hulp van kunstenaar Gerrit Jan de Rook, die Gibbs al kende in de jaren zeventig en al voor zijn overlijden onderzoek deed naar zijn concrete visuele poëzie.

Yoko Ono
Uit de inventarisatie van Gibbs' nalatenschap rijst een beeld op van een alleskunner die een sleutelrol speelde in de Amsterdamse avant-garde op zijn hoogtepunt. Die geschiedenis is vastgelegd in het boek All or Nothing, and Other Pages dat vandaag wordt gepresenteerd in het Stedelijk Museum. Het is het startschot voor Let It Keep Secrets, een serie tentoonstellingen, lezingen en performances op diverse locaties.
Al op vroege leeftijd werd Gibbs aangestoken door de beweging Fluxus. "Het Londen van de sixties was een grote inspiratiebron," zegt De Rook. "Daar zag hij performances van Yoko Ono en raakte hij betrokken bij de Fluxshoetournee, een reizende tentoonstelling."
Maar het buitenland trok, Nederland in het bijzonder. Gonggrijp: "Hij vertelde me weleens dat hij al Nederlands wilde leren voordat hij wist dat hij hier zou komen. Dat gebeurde in 1974. Hij werd gastdocent aan de Jan van Eyck Academie in Maastricht waar hij onder andere een alfabet in de fik stak en weer bluste."

Witte inkt
Een tentoonstelling bij In Out Center, de allereerste kunstenaarsruimte van Nederland, bracht hem naar Amsterdam. "Daar kwam in de jaren zeventig alles samen," zegt De Rook.
Taal, beeld, muziek, spiritualiteit. Michael had een neus voor die dingen. Hij nam interviews op met William Burroughs en Lawrence Weiner, legde performances van Ulay en Marina Abramovic vast.
Gibbs was een alleskunner en een culturele veelvraat. Maar de rode draad in zijn oeuvre is taal. Hij nam deel aan festivals voor klankpoëzie en produceerde aan de lopende band bijzondere boeken. Hij sneed het binnenwerk uit
hard covers, stelde banden samen uit honderd verschillende publicaties, drukte met witte inkt en vulde de regels op uitgescheurde pagina's links en rechts aan tot curieuze verhalen.
Zijn Wounded book uit 1972 is een klassieker: op de kaft een pleister die de bloedende snee bedekt die doorklinkt op alle pagina's binnenin. "Op den duur kleedde hij de taal steeds verder uit," zegt De Rook. "Voor een later werk koos hij van elke pagina in een boek één favoriet woord en elimineerde hij de rest."

Rustige intellectueel
Met zijn talige werk kan Gibbs worden gezien als voorloper van de afdeling Beeld en Taal aan de Rietveld Academie. Ook stond hij aan de wieg van kunstcentrum De Appel, waar hij verschillende performances deed die terug te zien zijn op film.
En in de jaren negentig pionierde hij op internet: als experimenteel digitaal kunsttijdschrift was Why Not Sneeze zijn tijd ver vooruit. Maar het invloedrijkst was Gibbs als uit gever. Van kunstenaarsboeken, maar vooral van tijdschriften als Kontexts en het internationaal gedistribueerde Artzien.
In het laatste decennium van zijn leven beschouwde Gibbs zijn kunstenaarsbestaan als afgesloten. Hij werd docent en criticus, vertaalde meer dan honderd boeken. "Onze dochter, die nu veertien is, heeft hem alleen gekend als rustige intellectueel," stelt Gonggrijp. "Dit festival is ook voor haar een kennismaking met zijn wilde kant."

Het Parool, 22 oktober 2016

Michael Gibbs in Soledad Senlle en De Appel

De Witte Raaf / Leen Bedaux

Naar aanleiding van intensief onderzoek en de archivering van de nalatenschap is in Amsterdam onder de titel Let it keep secrets een manifestatie gewijd aan het oeuvre van de Britse kunstenaar Michael Gibbs (1949-2009). Gibbs wordt gezien als een ‘visueel dichter’. Hij was kunstenaar, schrijver, dichter en uitgever. De hoofdtentoonstelling in Soledad Senlle Art Foundation concentreert zich op de periode 1965-1985, met veel aandacht voor Gibbs’ concrete poëzie, kunstenaarsboeken, fotografie, videowerk, performances en mail art. Het kunstcentrum De Appel toont de door hem gepubliceerde kunsttijdschriften Kontexts (1969-1977) en Artzien (1977-1979), en de website Why not Sneeze (1996). Daarnaast zijn er nog kleine presentaties en activiteiten op andere locaties in de stad. De gehele manifestatie kwam tot stand dankzij de onschatbare en tomeloze inzet van collega-kunstenaar en kunstcriticus Gerrit Jan de Rook, weduwe Eva Gonggrijk en anderen die destijds met Gibbs hebben gewerkt.
Gelijktijdig met de manifestatie Let it keep secrets is er in De Appel herwaardering voor het In Out Center (1972-1974), een kunstenaarsinitiatief dat gezien wordt als voorloper van De Appel. Het betreft een publiek gemaakt onderzoek met bruiklenen van destijds getoonde werken waarbij Tineke Reijnders en Corinne Groot, tijdens de openingstijden, aanwezig zijn om met de bezoeker in gesprek te gaan. In Out Center was een podium voor experimentele kunst geïnitieerd door Michel Cardena, Ulises Carrión, Hreinn Fridfinnsson, Sigurdur en Kritján Gudmundsson, Hetty Huisman, Pieter Laurens Mol, Raúl Marroquin en Gerrit Jan de Rook. Zij vormden een internationale groep in Amsterdam gevestigde kunstenaars die hun kunstactiviteiten ontplooiden buiten de geijkte instituten. Ook Gibbs begaf zich in deze kringen en heeft in die jaren intensief met enkele van de hierboven genoemde kunstenaars samengewerkt.
Michael Gibbs kwam in de jaren zeventig terecht in een stad die bekendstond om haar experimentele kunstklimaat. Amsterdam trok veel buitenlandse kunstenaars en organisatoren aan, zoals ook Marina Abramovic, Lawrence Weiner en Seth Siegelaub. De stad bood vestigingsmogelijkheden voor kunstenaars en had een gunstig subsidiebeleid. De huidige aandacht voor deze florissante periode voelt enigszins wrang aan, nu het kunstcentrum De Appel door subsidietekort en hoge huur – en dat uitgerekend na afloop van deze tentoonstelling – zijn deuren aan de Prins Hendrikkade zal moeten sluiten. De verleiding om de tentoonstellingen met een nostalgische blik te bekijken is dus groot, maar daarmee doe je deze kunstenaar onrecht aan.
De huidige manifestatie betekent een erkenning voor zijn kunstenaarschap, een status die Gibbs bij leven niet gekregen heeft. De organisatoren slagen erin een beeld te schetsen van een levenswerk dat zich niet in iconische werken laat vastzetten, maar wel getuigt van intelligentie en een gedreven attitude. Zijn artistieke activiteiten vonden hun oorsprong in concrete poëzie, maar zijn oeuvre verbreedde zich snel. In de publicatie die bij de manifestaties werd uitgebracht, beschrijft initiatiefnemer De Rook de reikwijdte van Gibbs' meest invloedrijke periode in de jaren zeventig als volgt: ‘Concrete/visual poetry is still a pronounced presence, but it is supplemented with language reductions, semiotics, essays about artist’s books and DaDa, calligraphy, narrative photography and graphics, video, conceptual art, and language experiments.'
Met name zijn vroege werk kenmerkt zich door een constante bevraging van het gesproken en geschreven woord vanuit een existentieel perspectief. Gibbs doordringt ons ervan dat informatie net zo existentieel kan zijn als het leven zelf. Hij ontrafelde en transformeerde taal door de basiselementen uit elkaar te snijden, op te eten, met bloed te herschrijven of te verbranden. In zijn videowerk onderwierp hij spraakklanken aan een technische transformatie door meerdere geluidssporen te mixen. Hij bewerkte de fysieke verschijningsvorm van zijn kunstenaarsboeken door deze te doorklieven of liet alleen het geluid van omslaande pagina’s horen. In alle gevallen brengt hij de kwetsbaarheid en manipuleerbaarheid van taal als communicatiemiddel in beeld.
Een rode draad in de enigszins aselecte presentatie in Soledad Senlle is eventueel te herkennen in zijn omgang met spelling en fonetica, waarbij hij het gesproken woord vaak in een andere schrijfwijze omzet. Gibbs nam bijvoorbeeld deel aan het mail-artcircuit, en bestempelde zijn post met ‘Langwe Jart’ (een alternatieve schrijfwijze voor 'language art') door letterlijk een stempel met deze tekst op de verstuurde documenten te plaatsen. Met de stempel borduurde Gibbs voort op een werk op papier uit 1974 dat de dichtregels ‘leng-Gwidzj aart; lang’guiszh ahrt; la-ǐng-gouǐdj â(r)t; lang’-gwāj ȧrt’ bevat. Deze en andere originele documenten liggen in vitrines, en nodigen uit – zoals de titel Let it keep secrets al aangeeft – om op zoek te gaan naar een verborgen samenhang.
Uit Gibbs’ publicaties blijkt dat hij fervent naar een artistiek en democratisch model zocht waarbij zender en ontvanger gelijkwaardig zouden kunnen zijn. Kontexts was aanvankelijk gericht op concrete/visuele poëzie en nam in de loop van de tijd een meer conceptuele wending in relatie tot foto, video, performances en muziek. Artzien was beschouwelijker van aard, en informeerde over actuele kunstactiviteiten in de hoofdstad. Beide tijdschriften waren bedoeld om ervaringen te delen en kunstenaars toe te laten elkaars werk te bespreken. Ook De Appel toont deze magazines, maar wel in kopievorm. Daarbij staat in dezelfde ruimte een oude Applecomputer waarop de website Why not Sneeze (1996) te bekijken is, die nog steeds online is. De site houdt het midden tussen een laboratorium voor internetexperimenten en een kritische blog voor kunst en media, met veel links naar andere platforms. Als een kenner van het World Wide Web ontplooide Gibbs zich in de jaren negentig tot een kritische maker/denker binnen een nieuwe subcultuur. Zijn eerdere ambities in de autonome kunst verruilde hij voor participatie in een nieuwe technologische maatschappij.
Zijn vroege ‘analoge’ communicatie-experimenten zijn in zekere zin te vergelijken met latere ‘digitale’ informatie-experimenten. Zoals veel kunstenaars in zijn omgeving verkende Gibbs in de jaren zeventig communicatiemedia en distributiekanalen, zocht hij in de jaren tachtig – in het kielzog van nieuwe technologieën – naar een artistiek gebruik van radioprogrammering, live streaming en kabeltelevisie, en pionierde hij in de jaren negentig met internet. Impliciet wordt via Gibbs een generatie van kunstenaars in het licht gezet die in de marge van de gevestigde kunstwereld nieuwe ontwikkelingen in de informatiemaatschappij en informatietechnologie aankondigen.

Editie 185 januari – februari 2017

Alleskunner Michael Gibbs

Metropolis M / Debbie Broekers

Met 'Let it keep secrets', een twee maanden durend festival in Amsterdam, maakt een (nieuw) publiek kennis met het werk van Michael Gibbs (1949-2009), een kunstenaar, dichter, performer, uitgever, internetpionier en kunstcriticus.

Op 21 oktober beet Marga van Mechelen het spits af met een bespreking van de performance ‘The Art of Ventriloquism’ (1978) van Michael Gibbs. De avond was het begin van Let it keep secrets, een twee maanden durend festival rond het vroege werk van Michael Gibbs (1949-2009), een kunstenaar, dichter, performer, uitgever en kunstcriticus. Een duizendpoot met groots vertrouwen in de waarde van kunst. Zijn werk en archief worden op verschillende locaties in Amsterdam getoond, zoals Soledad Senlle Art Foundation, de Appel en de Openbare Bibliotheek Amsterdam. Daarnaast zijn er lezingen, performances en is er een nieuwe publicatie geproduceerd: All or Nothing and other Pages, met daarin onder andere een selectie kunstkritieken van Gibbs’ hand. Let it keep secrets is een groots en ambitieus project. Vanwaar deze uitvoerige aandacht?

Voor een jongere generatie – waar ik zelf toe behoor – is Let it keep secrets de eerste kennismaking met het werk van Gibbs. Al snel wordt duidelijk waarom er zoveel aandacht aan de man wordt besteed: het is niet alleen een interessant kunstenaar, met speelse visuele en concrete poëzie, maar hij is ook een bevlogen kunstcriticus, een sleutelfiguur in het creëren van podia voor tijdgenoten en een pionier op het gebied van internetkunst. Zijn vertrouwen in de sociale, culturele, politieke en esthetische kracht van kunst klinkt door in zijn verschillende activiteiten en het is vooral deze houding die blijvend inspireert en nodig is in de (kunst)wereld van vandaag.

Zijn idealisme is gegrond in de bewogen jaren zestig waar Gibbs nauw betrokken was bij de Fluxus beweging. Net als bij de Russische avant-garde, Dada en het Surrealisme, wilden de kunstenaars van Fluxus de scheiding tussen kunst en leven opheffen. Ze streefden naar ‘levende kunst’ of ‘Anti-kunst’. Fluxus was in die zin uitermate democratisch en inclusief: kunst was door en voor iedereen. Een opvatting waar Gibbs zich in kon vinden.

Met Let it keep secrets wordt het archief van Gibbs voor het eerst opengesteld aan het publiek. Het archief blijkt uitgebreid en in zeer goede staat. De hoeveelheid aan werken op papier, correspondenties, ‘mail art’, notities, schetsen, studies en andere materialen is zelfs zo groot dat er met gemak meerdere presentaties van worden gevormd. In deze tekst beperk ik me tot de hoofdtentoonstelling bij Soledad Senlle Art Foundation en de presentatie bij De Appel.

Soledad Senlle Art Foundation
De hoofdtentoonstelling van het festival vindt plaats bij Soledad Senlle Art Foundation in de Schinkelbuurt te Amsterdam. Soledad - naast een non-profit kunststichting tevens een mode-agentschap – heeft een prettige tentoonstellingsruimte met verweerde muren en veel natuurlijk licht. De subtiele werken op papier komen er goed tot hun recht.

De tentoonstelling focust op Gibbs vroege concrete en visuele poëzie in de vorm van boeken, werken op papier en fotowerken. Zo wordt het werk Mirror uit 1968 getoond en Operational Text uit 1973. Bij het laatste werk komt de Fluxus esthetiek en speelsheid nadrukkelijk naar voren, waar kans een grote rol speelt in de uiteindelijke vorm van het werk. De woorden ‘different’ en ‘same’ worden beide in aparte kolommen herhaald en fluctueren in spelling. Het werk is het resultaat van de instructie die eronder vermeld staat: ‘type as fast as possible; do not correct any mistakes that are made.’

Alle werken in de tentoonstelling getuigen van Gibbs fascinatie en liefde voor taal. Deze fascinatie komt niet alleen in zijn werk als kunstenaar en visueel dichter naar voren, ook in zijn kunstkritieken besteed hij uitgebreid aandacht aan dit interesseveld: zo schrijft hij het lange artikel ‘SomeVolumesFromTheLibraryOfBabel’ over Jorge Luis Borges’ The Library of Babel en over kunstenaars die net als hijzelf experimenteren met taal. De tekst verscheen in 1982 oorspronkelijk zonder spaties, in het spanningsveld tussen kunst en literatuur.

Naast de werken op papier wordt er bij Soldedad ook archiefmateriaal getoond en zijn er enkele edities van de tijdschriften Kontexts en Artzien te zien, die Gibbs beide in eigen productie uitgaf. Met diverse geluidswerken en videofragmenten van performances biedt de tentoonstelling een representatief overzicht van de verschillende praktijken van Gibbs. Hoewel er in de ruimte ook een werk van de hedendaagse kunstenaar Doyoun Park te zien is en een overblijfsel van de openings-performance van Rose Akras is het vooral het werk van Gibbs dat intrigeert.

De Appel
De presentatie in de kelder van de Appel focust op Gibbs praktijk als uitgever en bestaat in zijn geheel uit archiefmateriaal – zowel van Gibbs als van de Appel. Hier is meer te vinden over de tijdschriften Kontexts (1967 – 77) – dat een podium bood aan mede-kunstenaars en dichters voor hun experimenten op het vlak van de visuele en concrete poëzie – en Artzien (1978-82), dat gericht was op kunstbeschouwingen van actuele kunstuitingen.

De tijdschriften, die in fotokopieën aan de muren van de Appel worden getoond, laten zien dat Gibbs een spilfiguur was in een bepaalde alternatieve kunstscene van die periode. Hij publiceerde werk van Marina Abramović, Sigurdur en Kristjan Gudmundsson, Ulises Carrión, Raúl Marroquin, Reindeer Werk en Lawrence Weiner.

In All or Nothing and other pages lees ik dat Gibbs beide tijdschriften met een klein budget produceerde en internationaal distribueerde. Ze werden ook voor een kleine prijs verkocht. De bladen moesten toegankelijk zijn voor iedereen die er interesse in had. Uitwisseling van kennis en het geven van een podium aan tijdgenoten waren belangrijke zaken voor Gibbs. Hij was ervan overtuigd dat kunst de blik op de wereld kon veranderen en zag hierin een rol weggelegd voor zichzelf als uitgever - en distributeur - van de nieuwste kunstuitingen.

In de jaren negentig komt hieruit ook zijn interesse in het internet voort. Hoewel het internet tegenwoordig grotendeels beheerst wordt door allerlei zakelijke belangen, was het in de vroege jaren een idealistisch en open platform, met veel potentie voor de vrije uitwisseling van ideeën. Het creëren van een netwerk, een verbinding met anderen, stond centraal.

In deze nieuwe publieke ruimte wilde Gibbs een platform creëren om actuele internet kunstuitingen te delen en te bespreken. Het werd het virtuele tijdschrift Why not Sneeze? (1996-1999). De Appel toont het tijdschrift in zijn oorspronkelijke, virtuele vorm op een oude Macintosh computer. De website is vanuit huis – in hedendaagse vorm – te bezoeken via http://nondes.home.xs4all.nl/sneeze/index.html. Why not Sneeze? was een platform voor en over kritische internetkunst. Ondanks dat de meeste links helaas niet meer functioneren, is het zeker de moeite waard om er bij de Appel wat tijd aan te besteden en om er doorheen te klikken.

Alleskunner
Gibbs kan afzonderlijk gewaardeerd worden om zijn kwaliteiten als kunstenaar, internetpionier, uitgever of criticus, maar het is juist de combinatie van al deze verschillende activiteiten die hem als figuur zo bijzonder maakt. Door het hanteren van de festival-vorm, met meerdere presentaties door de stad over de duur van twee maanden, neemt Let it keep secrets ruimschoots de tijd en ruimte om het werk van Gibbs (opnieuw) te presenteren – en die aandacht is dik verdiend.

Hoewel zijn activiteit als kunstcriticus in beide tentoonstellingen niet nadrukkelijk naar voren komt, krijgt deze alle ruimte in de publicatie All or Nothing and other pages. Als criticus heeft Gibbs ook ontzettend goede teksten geschreven. Reviews als ‘Superchannel’, ‘Destruction in Art Symposium’ en ‘Back to Basics’, maar ook zijn langere teksten ‘All or Nothing – an anthology of blank books’ en zijn kritische ‘The Art of Forgetting – The Lost Idealism of the Sixties’: het zijn teksten om te lezen, te herlezen en weer naar terug te keren en ze zijn vandaag de dag nog even actueel.

In de introductie van All or Nothing and other pages schrijft Andrew Wilson treffend over het leven van Michael Gibbs, (it was) : ‘a nuanced and critical life lived in and through art, identified by an absolute generosity of spirit, an embrace of the positive possibilities of exchange, discussion, learning, criticism and collaboration.’ Het is een genoegen om kennis mee te maken.

16.11.2016

  • 1
    Soledad Senlle Art Foundation

    Sloterkade 171, Amsterdam

  • 2
    Stedelijk Museum, Amsterdam

    Stedelijk Museum, Amsterdam

  • 3
    De Appel Arts Centre, Amsterdam

    Prins Hendrikkade 142

  • 4
    WG kunst, Artist Space, Amsterdam

    WG kunst, Artist Space, Amsterdam

  • 5
    Boekie Woekie, Amsterdam

    Boekie Woekie, Amsterdam

  • 6
    Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam

    Gerrit Rietveld Academie, Amsterdam

  • 7
    Oba, Amsterdam

    Oba, Amsterdam

A series of events in Amsterdam, including exhibitions, lectures and performances, celebrating the early work of the writer, visual artist, critic and publisher Michael Gibbs 1949 - 2009.

Michael Gibbs was a pioneer in the field of visual poetry, deploying language as a visual means. Starting out as an English Literature student in England, he was active in the Fluxus movement from 1968 on. While still a student, he launched his art magazine 'Kontexts', which included interviews with William Burroughs and Brion Gysin, among others. He lived and worked in Amsterdam from 1974 until his untimely death.

His works on paper, installations and performances all give evidence of a love-hate relationship with language. His obsession with language is particularly evident in his works on paper, through cut-ups, typewriter, mail and stamp art. In his performances, he pushed things beyond all conceivable limits by, for instance, burning and cursing the alphabet, writing with his own blood, or cutting words out and then eating them. His dry humour was a discreet presence in his deadpan performances and sound poetry events with John Cage and others. In the experimental period of the 1970s Michael Gibbs was closely associated with De Appel arts centre, where for the artists the floor became the canvas and the body was used as a medium.

With his independent publications 'Kontexts' and 'Artzien', Michael Gibbs generously enabled the Amsterdam avant-garde of the 1970s and 1980s to obtain a platform for publishing work and embracing new initiatives. With Amsterdam as his base, Gibbs provided documentation from a 'no-budget underground culture' and made a vital contribution to innovative developments, ensuring that the 'non-material' forms of art of this period did not get lost. He published work by Marina Abramović, Sigurdur and Kristjan Gudmundsson, Ulises Carrión, Raul Marroquin, Reindeer Werk, Lawrence Weiner, Henri Chopin, Jackson MacLow, and numerous others.

The event 'Let it keep secrets' will acquaint a new public with this rich and exceptional body of work; those who already are aficionados will welcome this opportunity to once more explore Gibbs’ work. Artists' books, objects, installations, concrete poetry and early photoworks are shown in conjunction with his notes. The exhibition will present excerpts from Gibbs’ performances, sound poetry and original recordings of his interviews with William Burroughs and Lawrence Weiner. It will be the first time that these archives are open to the public.

As a writer and critic, he exercised considerable influence with his articles on photography, disqualifying it as an objective documentary medium. Thus, he became co-responsible for the acceptance of photography as a form of art.*

'The exhibits in 'Let it keep secrets' focus mainly on his pre-1985 work. Because Gibbs used to put his material away and focus on new developments in his art, the works of that period have not been shown to the public before.

Acting once more as a pioneer and publisher, Gibbs initiated the critical internet art magazine 'Why not Sneeze?’ (1996). This site, composed in rudimentary HTML will be exhibited together with his ‘utterly analogue’ art magazines Kontexts and Artzien at De Appel. It is the only post-1985 work in ‘Let it keep secrets’.

Michael Gibbs' enormous body of work remains relevant to and inspiring for a new generation of artists. The 'Image and Language' department of the Gerrit Rietveld Academy is participating, creating interventions with Gibbs’ work as a starting point, thanks to its function as a source for current developments.

The event 'Let it keep secrets' consists of a varied programme with performances and installations at several locations, where artists will react with new work and installations.

The performers are Rose Akras [BR], Peter Baren [NL], Ivan Cheng [AU], Nina Glockner [DE] Mariana Lanari [BR] en Lot Meijers [NL]. Other artists taking part are David Gibbs [IL] and Doyoun Park [KR].

‘All or nothing and other pages’, a survey of the work of Michael Gibbs, will be published by Uniformbooks, edited by Gerrit Jan de Rook & Andrew Wilson. This book will be presented during the manifestation.

Curators:
Soledad Senlle Art Foundation: Gerrit Jan de Rook, art critic and Eva Gonggrijp, holder of the Gibbs’ archives
Stedelijk Museum Amsterdam: Britte Sloothaak
De Appel arts centre: Nell Donkers
WG Kunst Artist Space: Eva Gonggrijp
Boekie Woekie: Jan Voss
Rietveld Academie and OBA: Gerrit Jan de Rook

Organisation: Archief voor Visuele, Concrete en Experimentele Poëzie and Soledad Senlle

Links: www.deappel.nl

‘Let it keep secrets' has been made possible with grants from the Amsterdam Fund for the Arts, the Mondriaan Fund and Soledad Senlle.

David Gibbs (UK) Semaphore, 2016

Coiled LED, video, different media,
Boekie Woekie, Amsterdam

map

Semaphore is a telegraphy system conveying information at a distance by means of visual signals with hand-held flags. Semaphore was popular in the maritime world in the 19th century. It is still used for emergency communication. The word Semaphore appears divided into 9 letters in 3 lines. In the video, signals appear in fixed cycles. Each signal represents a single letter combined into a message: A poor sea poem. This work deals with the dominance of poetic gesture over the Semaphore’s original function- the efficient transfer of data.

The work titled Semaphore plays homage to my fathers continual search into language experimentation: A defiance of the linear structure of conventional poetry that is also the linear framework of authority and the development of some sort of global/social relevance – “concrete poetry needs to develop but somehow remain poetic” (Typewriter Poems, 1972,p,46).

The work in particular is also a brief homage to my fathers father, John, who was a navy officer navigating the east indies and the Atlantic ocean on commercial tankers shipping oil and cargo. The work is filmed with my back to the Mediterranean Sea and the message I’m conveying through the use of Semaphore flags reads a poetic line comprising of the same letters making out the word Semaphore.
David Gibbs, October 5th. Tel-Aviv. Israel.

Doyoung Park (KR) The Rules, 2016

Plaster powder,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

The second piece of art that also utilizes the same book is focused more on the material itself rather than its content. In this work I tear all pages off the original book and then scan these pages to make them like seals or stamps by using a laser-engraving machine. And these images as various seals are imprinted on white plaster powder, so that they may comprise a totally reshaped or restructured book. In using this material that can be more easily changed or ruined, I want to stress that the material’s fragility and instability reflect the very nature of an allegedly ‘structured world’ that can be deconstructed and restructured at any time.

Doyoung Park (KR) The Rules, 2016

Plaster powder,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

The second piece of art that also utilizes the same book is focused more on the material itself rather than its content. In this work I tear all pages off the original book and then scan these pages to make them like seals or stamps by using a laser-engraving machine. And these images as various seals are imprinted on white plaster powder, so that they may comprise a totally reshaped or restructured book. In using this material that can be more easily changed or ruined, I want to stress that the material’s fragility and instability reflect the very nature of an allegedly ‘structured world’ that can be deconstructed and restructured at any time.

Ivan Cheng (AU) Back-drop, 2016

performance and installation,
WG kunst, Amsterdam

map

A recent moving note in the studio of Michael Gibbs and Eva Gonggrijp.
A new reading by Ivan Cheng, ably assisted by Vincent van Randen and
wearing work from the archive of Ting Gong.

Ivan Cheng (AU) Back-drop, 2016

performance and installation,
WG kunst, Amsterdam

map

A recent moving note in the studio of Michael Gibbs and Eva Gonggrijp.
A new reading by Ivan Cheng, ably assisted by Vincent van Randen and
wearing work from the archive of Ting Gong.

Lot Meijers (NL) Meanwhile Several People Entered A New Framework, 2016

Performance,
WG kunst, Amsterdam

map

Following Michael Gibbs’ interest in Everything language Lot Meijers explores relations between language and the borders of the corporeal. The performance work will try to change the experience of the space over the course of the event. The durational intervention will silently interact with the audience as well as with the other works performed. The title of the work Meanwhile Several People Entered a New Framework is taken from Micheal Gibbs’ Seed collection (1977), which can be read as a poem, a list of ideas or list of titles for (non) existing works.

Mariana Darvas Lanari (BR) Untitled, 2016

Performance,
WG kunst, Amsterdam

map

Book music. Erotic daydreaming during boring lessons at school. Not immediately though. Applying sounds in the right direction. Until extinction hmmmmn.. dee. da…daaa. hmmm.. hmmmn…daaa.. de.. da.. da.. dee.. daaa.. da.. daa.. da.. deee.. la.. la.. la.. hmmm.. laaa. la. la.. la.. la.. hmmm. hm… hm.. da.. daaaa…daa.. da.. da. laaa… la.. la.. la.. la.. da.. daaaa.. dadadada.. daaaa.. da.. da.. hmmm.. hmm.. lalalaaa.. la.. la.. hmmm.. hmmm.. hm…. hmmmm. hm.. da.. da.. daaaa.. da.. da.. hmmm.. hmm.. lalalaaa… la.. la.. hmmm.. hmmm.. deee. dadeeee.. deee. de.. da.. da.. dum.. dum.. pa.. paaa. dodoo.. da.

(Random findings in Michael Gibbs poetry + tome tones.)

Image from Michael Gibbs

Michael Gibbs (UK) Boekie Woekie, 2016

Reading from the work of Michael Gibbs,

map

Early poetry and memoirs read by artist-friends.

Michael Gibbs (UK) de Appel arts centre – Locus Solus, 2016

magazines and websites,
Prins Hendrikkade 142 Amsterdam

map

De Appel presents in Locus Solus a selection of Gibb’s self-published magazines and websites which present a testament to Gibbs’ love for language, literature and experimental art. On show till December 11.

De Appel focuses on the artists’ magazines Kontexts Magazin and Artzien, as well as a website featuring critical art on and about the Internet titled ‘Why Not Sneeze?’. He offered the artists and writers in his international network a platform to develop their texts and initiatives, in order to present them to the public. His connection to the Appel is highlighted through material and works from the archives of Michael Gibbs and de Appel arts centre.

Michael Gibbs (UK) de Appel arts centre – Locus Solus, 2016

magazines and websites,
Prins Hendrikkade 142 Amsterdam

map

De Appel presents in Locus Solus a selection of Gibb’s self-published magazines and websites which present a testament to Gibbs’ love for language, literature and experimental art. On show till December 11.

De Appel focuses on the artists’ magazines Kontexts Magazin and Artzien, as well as a website featuring critical art on and about the Internet titled ‘Why Not Sneeze?’. He offered the artists and writers in his international network a platform to develop their texts and initiatives, in order to present them to the public. His connection to the Appel is highlighted through material and works from the archives of Michael Gibbs and de Appel arts centre.

Michael Gibbs (UK) de Appel arts centre – Locus Solus, 2016

magazines and websites,
Prins Hendrikkade 142 Amsterdam

map

De Appel presents in Locus Solus a selection of Gibb’s self-published magazines and websites which present a testament to Gibbs’ love for language, literature and experimental art. On show till December 11.

De Appel focuses on the artists’ magazines Kontexts Magazin and Artzien, as well as a website featuring critical art on and about the Internet titled ‘Why Not Sneeze?’. He offered the artists and writers in his international network a platform to develop their texts and initiatives, in order to present them to the public. His connection to the Appel is highlighted through material and works from the archives of Michael Gibbs and de Appel arts centre.

Michael Gibbs (UK) de Appel arts centre – Locus Solus, 2016

magazines and websites,
Prins Hendrikkade 142 Amsterdam

map

De Appel presents in Locus Solus a selection of Gibb’s self-published magazines and websites which present a testament to Gibbs’ love for language, literature and experimental art. On show till December 11.

De Appel focuses on the artists’ magazines Kontexts Magazin and Artzien, as well as a website featuring critical art on and about the Internet titled ‘Why Not Sneeze?’. He offered the artists and writers in his international network a platform to develop their texts and initiatives, in order to present them to the public. His connection to the Appel is highlighted through material and works from the archives of Michael Gibbs and de Appel arts centre.

Michael Gibbs (UK) de Appel arts centre – Locus Solus, 2016

magazines and websites,
Prins Hendrikkade 142 Amsterdam

map

De Appel presents in Locus Solus a selection of Gibb’s self-published magazines and websites which present a testament to Gibbs’ love for language, literature and experimental art. On show till December 11.

De Appel focuses on the artists’ magazines Kontexts Magazin and Artzien, as well as a website featuring critical art on and about the Internet titled ‘Why Not Sneeze?’. He offered the artists and writers in his international network a platform to develop their texts and initiatives, in order to present them to the public. His connection to the Appel is highlighted through material and works from the archives of Michael Gibbs and de Appel arts centre.

Michael Gibbs (UK) de Appel arts centre – Locus Solus, 2016

magazines and websites,
Prins Hendrikkade 142 Amsterdam

map

De Appel presents in Locus Solus a selection of Gibb’s self-published magazines and websites which present a testament to Gibbs’ love for language, literature and experimental art. On show till December 11.

De Appel focuses on the artists’ magazines Kontexts Magazin and Artzien, as well as a website featuring critical art on and about the Internet titled ‘Why Not Sneeze?’. He offered the artists and writers in his international network a platform to develop their texts and initiatives, in order to present them to the public. His connection to the Appel is highlighted through material and works from the archives of Michael Gibbs and de Appel arts centre.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Exhibition at Soledad Senlle, 2016

books, paper works, photo works, audio, video and performances,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

The exhibition of works of Michael Gibbs contains concrete and visual poetry, in the form of books, paper works, photo works, audio, video and other representations of performances. Mainly the works from before 1985 will be displayed, since it is most unknown to the public until now. Curators: Eva Gonggrijp and Gerrit Jan de Rook.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Michael Gibbs (UK) Studio Michael Gibbs, 2016

various works,
WG kunst, Amsterdam

map

Michael Gibbs used to have his studio at WG Kunst(artspace) no. 11. His archive is kept here.

Nina Glockner (DE) Revisited Identities (I am tired of being misunderstood), 2016

Performance and installation,

map

As a starting point for her new work Revisited Identities (I am tired of being misunderstood) Nina Glockner used Michael Gibbs‘ work Identities 1 & 2, published in Kontexts in 1975.
In this particular work he creates one sign system consisting of text and geometrical forms.

Despite its abstract and simple appearance, the work implies several layers of meaning: It recalls basic philosophical questions concerning the construction of the self, the other and a potential togetherness – thus the notion of interpersonal relationships. Furthermore this work plays with the unarticulated space between language and form that has to be filled in by the viewer himself – as an act of decoding.

Based on this work Glockner will create a new “alphabet of objects” combining original objects of Gibbs‘ work and newly developed objects. This sign system will eventually be activated during a performance by actions executed by myself and the audience – who will softly be forced to be involved: "How can a momentum be created where the audience, me and the objects become part of one collective text – a temporary manifestation of collective understanding beyond language?" NG.

Nina Glockner (DE) Revisited Identities (I am tired of being misunderstood), 2016

Performance and installation,

map

As a starting point for her new work Revisited Identities (I am tired of being misunderstood) Nina Glockner used Michael Gibbs‘ work Identities 1 & 2, published in Kontexts in 1975.
In this particular work he creates one sign system consisting of text and geometrical forms.

Despite its abstract and simple appearance, the work implies several layers of meaning: It recalls basic philosophical questions concerning the construction of the self, the other and a potential togetherness – thus the notion of interpersonal relationships. Furthermore this work plays with the unarticulated space between language and form that has to be filled in by the viewer himself – as an act of decoding.

Based on this work Glockner will create a new “alphabet of objects” combining original objects of Gibbs‘ work and newly developed objects. This sign system will eventually be activated during a performance by actions executed by myself and the audience – who will softly be forced to be involved: "How can a momentum be created where the audience, me and the objects become part of one collective text – a temporary manifestation of collective understanding beyond language?" NG.

Noelle Cuppens (NL) Re-enac­ting Michael Gibbs' "Ad Nau­seam", 2016

Performance and installation,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

In Noëlle Cuppens' project Last pages she worked with Letraset graphic characters. These rubbing characters are not being produced anymore and it has always been a matter of dealing with the amount of figures available. She decided to rewrite the last book of Marguerite Duras, (C’est Tout) with the letters from the few sheets she had left, resulting in her artist book The Last Pages. A mysterious writing due to the gaps where no Letraset figure would be available and the mix of all different fonts and sizes.

Noëlle Cuppens was offered to use the box Letraset of Michael Gibbs and she will re-enact his performance Ad nausaeum (getting nauseous) during the exhibition at Soledad Senlle Art Foundation.

Noelle Cuppens (NL) Re-enac­ting Michael Gibbs' "Ad Nau­seam", 2016

Performance and installation,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

In Noëlle Cuppens' project Last pages she worked with Letraset graphic characters. These rubbing characters are not being produced anymore and it has always been a matter of dealing with the amount of figures available. She decided to rewrite the last book of Marguerite Duras, (C’est Tout) with the letters from the few sheets she had left, resulting in her artist book The Last Pages. A mysterious writing due to the gaps where no Letraset figure would be available and the mix of all different fonts and sizes.

Noëlle Cuppens was offered to use the box Letraset of Michael Gibbs and she will re-enact his performance Ad nausaeum (getting nauseous) during the exhibition at Soledad Senlle Art Foundation.

Peter Baren (NL) Blind date with Michael Gibbs, 2016

Performance,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

Guided by MIchael Gibbs notebook the Seed Collection, Peter Baren developed a performance amidst the exhibited archive at Soledad Senlle Art Foundation. The performance hovers between a guided tour and a Blind Date With (the spirit of) Michael Gibbs.

Peter Baren (NL) Blind date with Michael Gibbs, 2016

Performance,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

Guided by MIchael Gibbs notebook the Seed Collection, Peter Baren developed a performance amidst the exhibited archive at Soledad Senlle Art Foundation. The performance hovers between a guided tour and a Blind Date With (the spirit of) Michael Gibbs.

Peter Baren (NL) Blind date with Michael Gibbs, 2016

Performance,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

Guided by MIchael Gibbs notebook the Seed Collection, Peter Baren developed a performance amidst the exhibited archive at Soledad Senlle Art Foundation. The performance hovers between a guided tour and a Blind Date With (the spirit of) Michael Gibbs.

Peter Baren (NL) Blind date with Michael Gibbs, 2016

Performance,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

Guided by MIchael Gibbs notebook the Seed Collection, Peter Baren developed a performance amidst the exhibited archive at Soledad Senlle Art Foundation. The performance hovers between a guided tour and a Blind Date With (the spirit of) Michael Gibbs.

Peter Baren (NL) Blind date with Michael Gibbs, 2016

Performance,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

Guided by MIchael Gibbs notebook the Seed Collection, Peter Baren developed a performance amidst the exhibited archive at Soledad Senlle Art Foundation. The performance hovers between a guided tour and a Blind Date With (the spirit of) Michael Gibbs.

Peter Baren (NL) Blind date with Michael Gibbs, 2016

Performance,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

Guided by MIchael Gibbs notebook the Seed Collection, Peter Baren developed a performance amidst the exhibited archive at Soledad Senlle Art Foundation. The performance hovers between a guided tour and a Blind Date With (the spirit of) Michael Gibbs.

Peter Baren (NL) Blind date with Michael Gibbs, 2016

Performance,
Soledad Senlle, Sloterkade 171, Amsterdam

map

Guided by MIchael Gibbs notebook the Seed Collection, Peter Baren developed a performance amidst the exhibited archive at Soledad Senlle Art Foundation. The performance hovers between a guided tour and a Blind Date With (the spirit of) Michael Gibbs.

Rose Akras (BR) Tour de chance avec les mots, 2016

Performance,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

Tour de chance avec les mots is inspired by Michael Gibbs performance Short Story and the video Deuxième poème symbolique. The serene and unwinding sphere in the video and the constant writing and erasing in Short Story form the departure for a work that dialogues with Gibbs world. In my live work, movement and the creation and erasing of image and text, using different materials, play an important role together with representations of time and space. I perceive Gibbs works as an invitation to enter the thought and the mind as a space where the presence of artist is still felt.

Rose Akras (BR) Tour de chance avec les mots, 2016

Performance,
Sloterkade 171, Amsterdam

map

Tour de chance avec les mots is inspired by Michael Gibbs performance Short Story and the video Deuxième poème symbolique. The serene and unwinding sphere in the video and the constant writing and erasing in Short Story form the departure for a work that dialogues with Gibbs world. In my live work, movement and the creation and erasing of image and text, using different materials, play an important role together with representations of time and space. I perceive Gibbs works as an invitation to enter the thought and the mind as a space where the presence of artist is still felt.